سرسیلندر

/sarsiland/

فرهنگ معین

( ~. لَ ) [ فا - فر. ] (اِمر. ) سرپوشی که در انتهای فوقانی سیلندرها قرار می دهند.

فرهنگستان زبان و ادب

{cylinder head} [قطعات و مجموعه های خودرو] قطعه ای فلزی، معمولاً آلومینیمی یا چدنی، که بر روی بدنۀ سیلندر قرار دارد و بخشی از محفظۀ احتراق را تشکیل می دهد و مجرایی برای ورود روغن و آب به منظور خنک کاری و روان سازی دارد

دانشنامه عمومی

در یک موتور درون سوز، سر سیلندر ( به انگلیسی: Cylinder head ) به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندرها قرار دارد.
بخش فوقانی بلوک سیلندر باز است و پیستون ها در درون سیلندرها قابل دیدن هستند. در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد ( بدنه موتورهای بلوک سیلندر است ) که انتهای آن ها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است. ( خودرو ) جنس بیشتر سرسیلندرها از آلیاژهای آهن ( چدن دانه ریز ) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در درون قالب های ویژه ساخته می شود.
که عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد، نیز در بدنه سرسیلندر تعبیه شده است که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی است. همچنین سرسیلندر در زیر یک درپوش محفوظ است.
قطعات عمده سرسیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سرسیلندر است که می بایست به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن ( تعیین مدت زمان بسته بودن یا بازبودن سوپاپ ها ) به وسیله میل بادامک انجام می پذیرد. بخش های دیگر سرسیلندر که فاقد تحرک هستند کافیست که در برابر حرارت های بالای ایجاد شده در اثر احتراق و نیز در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند؛ و البته بازبودن مجاری عبور آب و روغن نیز ضروری است.
سرسیلندرها تنها در موتورهای درون سوز چهارزمانه وجود دارند و علت به کارگیری آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندرها یا پیستون ها دستکاری شوند، یا برداشته شوند، با باز کردن سرسیلندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود.
وجود مشکل در سر سیلندر خودرو به خاطر عوامل زیر می باشد:
• کربن گرفتن
• تاب دیدگی
• ترک خوردن
• سوختن و خرابی سیت سوپاپ و گشاد شدن سوپاپ
• داغ شدن بیش از حد سیلندر و سر سیلندر به علت اشکال در سیستم خنک کنندگی موتور
کربن گرفتن اصطلاحی است که برای دوده گرفتن اتاق احتراق به کار برده می شود. در اثر مخلوط هوا و بنزین در داخل اتاق احتراق به مرور زمان دوده در اتاق احتراق جمع می شود. این دوده با کوچک کردن اتاق احتراق نسبت تراکم در موتور را افزایش می دهد که این عامل باعث احتراق زود رس در موتور می شود.
سرخ شدن کربن در زمان احتراق باعث ایجاد احتراق های نابه هنگام می شود. علائم کربن گرفتن می توان از بالارفتن کمپرس خودرو و انفجار خود سوزی نام برد. کارخانه های سازنده سر سیلندر معمولا کیلومتر معینی برای کربن گیری و تعمیرات سرسیلندر مشخص می کنند. ولی بعضی اوقات عیوبی مثل روغن سوزی ، گرفتکی لوله اگزوز ، گرفتگی در هواکش کاربراتور ، کارنرکردن صافی هواکش و…… در موتور پبش می آید که باید زودتر از زمان مقرر سر سیلندر را درست کنیم.
عکس سرسیلندرعکس سرسیلندرعکس سرسیلندر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس