شوستا کویچ

لغت نامه دهخدا

شوستاکویچ. [ شُس ْ ک ُ ] ( اِخ ) دیمیتری. از بزرگترین آهنگسازان معاصر است. در پترزبورگ [ لنین گراد ] بسال 1906 م. متولد گردید. از نه سالگی شروع به تحصیل پیانو کرد و در ضمن به ساختن آهنگ پرداخت ، سپس به هنرستان موسیقی رفت و در آنجا شاگردی برجسته بود چنانکه کمک هزینه تحصیلی مخصوصی برای وی در نظر گرفتند. دیمیتری بهنگام تحصیل بسبب ساختن آهنگی بنام «سنفنی نخستین » شهرت یافت ( و امروزه این آهنگ شهرت عالمگیر دارد ). سه چهار سال پس از ساختن «سنفنی نخستین »، یک اپرا، دو بالت ، دو سنفنی و چند نغمه موسیقی مجلسی ساخت که با نخستین سنفنی او تفاوت بسیار دارد. در سال 1928 م. که موسیقی گنگ بابل جدیدرا به وجود آورد تصمیم گرفت در زمینه موسیقی سینمایی بکوشد و از نخستین روزهایی که سینمای ناطق اختراع شد وی از فعالترین کارکنان این شعبه از هنر گردید، و بعدها در زمینه تآتر نیز آثاری پدید آورد. آهنگهایی که برای سینما و تآتر ساخته فصل مهمی از آثار موسیقی سینما را تشکیل میدهد. ( از فرهنگ فارسی معین ).

فرهنگ فارسی

دیمیتری یکی ازبزرگترین آهنگسازان معاصر ( و. پترزبورگ ۱۹٠۶ م . ) پدر وی مهندس بود و افراد خانواده او دوستدار موسیقی بودند. دیمتری از نه سالگی شروع بتحصیل پیانو کرد و در ضمن بساختن آهنگ پرداخت .سپس به هنرستان موسیقی رفت و در آنجا شاگردی برجسته بود بطوری که کمک هزینه تحصیلی مخصوصی برای وی در نظر گرفتند . شوستاکویچ بهنگام تحصیل بسبب ساختن آهنگی بنام [ سنفنی نخستین ] شهرت یافت ( امروزه این آهنگ شهرت عالمگیر دارد ) . وی در زمان تحصیل در هنرستان دچار پریشانی و رنج بی پدری گردید و بار مخارج خانواده بدوش او گذاشته شد ولی او با پشتکار و همت موانع را از سر راه برداشت . سه چهار سال پس از ساختن [ سنفنی نخستین ] یک اپرا دو بالت دو سنفنی و چند نغمه موسیقی مجلسی ساخت که با [ نخستین سنفنی ] او تفاوت بسیار دارد. وی در ۱۹۲۸ م .که موسیقی گنگ [ بابل جدید ] را بوجود آورد تصمیم بکار در زمینه موسیقی سینمایی گرفت و از نخستین روز هایی که سینمای ناطق اختراع شد یکی از فعالترین کارکنان این شعبه از هنر گردید و بعد ها در زمینه تاتر نیز آثاری بوجود آورد . آهنگهایی که او برای سینما و تاتر ساخته فصلی مهم از آثار موسیقی سینما را تشکیل میدهد . وی هرگز در حدود معینی محدود نشده و همیشه در صدد بوده است مسائلی را که زندگی مطرح میکند بشکل متنوعتری آنها را حل نماید زیرا معتقد است که هنر با نیروی زندگی رابطه دارد و هنرمند باید این دو را با هم تلفیق و ترکیب کند تا هنر او قوت و قدرت داشته و پیام آور زندگی باشد ( ف. ۱۹۷۵ م . ) .

پیشنهاد کاربران

بپرس