مصلح جهانی از دیدگاه شیعه و اهل سنت

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] مصلح جهانی از دیدگاه شیعه و سنّت ترجمه ای است، از کتب «عقیده اهل السنه والاثر فی المهدی المنتظر» و «الرّد علی من کذب باالاحادیث الصحیحه الوارده فی المهدی» اثر عبدالمحسن عباد و کتاب «موجز تاریخ تجدید الدین و احیائه» اثر ابوالاعلی مودودی که به اهتمام آقای سیدهادی خسروشاهی صورت گرفته، به اضافه شامل دو بحث از نوشته های خود ایشان می باشد.
اثر تحقیقی در اثبات مهدوّیت، ظهور مهدی(ع) در آخرالزمان از دیدگاه اهل سنّت که با استناد به روایات نبوی و گفتارهای بزرگان اهل سنّت سامان یافته و همچنین نگرشی کوتاه به احادیث وارده درباره حضرت ولی عصر(عج) می باشد.
مترجم می نویسد: «دو بحث(ترجمه) از شیخ عبدالمحسن العباد، نخست در محله الجامعه الاسلامیه دانشگاه اسلامی مدینه منوره چاپ و سپس در 1402 قبه شکل کتابی مستقل در مدینه منوره منتشر شد و ما ترجمه کامل آن را، با این هدف چاپ می کنیم که روشن سازیم، برخلاف تصور بعضی که اعتقاد به ظهور مهدی(عج) را ویژه شیعیان می دانند، اصل این اعتقاد، از دیدگاه اهل سنت و تشیع همسان بوده و در صحت بشارت های وارده از پیامبر اکرم(ص)، در بین هیچ یک از دو دیدگاه اختلافی وجود ندارد، بلکه اختلاف در طرق و اسناد احادیث، و سپس در مصداق خارجی آن می باشد».
اثر از دو مقدمه و پنج بخش با عناوین مصلح بزرگ و جهانی، مصلح جهانی، مهدی موعود، دیدگاه اهل سنت درباره مهدی منتظر، توضیح درباره احادیث مهدی(ع) و احیاگر جهانی یا مهدی منتظر(عج) تشکیل یافته است.
مقدّمه اول به معرّفی اثر، چگونگی تالیف و ترجمه مباحث آن و اشاره به سه نکته اساسی دارد که عبارتند از: بررسی طول عمر امام عصر(عج)، افسانه سرداب و قدرت امام مهدی(ع) و عجز پیامبران می باشد. آقای خسروشاهی در رابطه با طول عمر امام(ع) معتقدند با تکیه بر یک اصل اساسی که آن همان ایمان به غیب است، ما را از هر نوع استدلال دیگری بی نیاز می سازد. معنا و مفهوم واقعی ایمان به غیب، مستلزم آن است که ما آن چه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، را بپذیریم، و گرنه در صحت ایمان خود باید شک داشته باشیم. در رابطه با افسانه سرداب می آورند: این افسانه ای است که شیخ عبدالعزیز بن باز آن را از قول ابن کثیر نقل می کند: «مهدی آخرالزمان یکی از خلفای راشدین و امامان راستین است، ولی او همان منتظری نیست که به پندار رافضه در سرداب است و امیدوارند که او روزی از آن ها بیرون آید!» پس در جواب می فرمایند:این نسبت دروغ محض و از روی عناد صادره شده است و شیعیان چنین عقیده ای ندارند و در ادامه آرای بعضی از علمای شیعه را در این خصوص بیان می فرمایند.

پیشنهاد کاربران

بپرس