پرسش خود را بپرسید

"خط روند" در تحلیل تکنیکال

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٤٣

میشه توضیح بدید که چگونه

 "خط روند" 

در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد و چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

خط روند یا ترند لاین، از ساده‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هست که در بازارهای مالی بویژه کاربرد داره. قیمت با گذشت زمان از خودش یک نمودار قیمتی میسازه و ما می‌تونیم با ترسیم یک خط روند صعودی یا نزولی، مسیرهای احتمالی برگشت قیمت رو پیش‌بینی کنیم و اینکه قیمت تا کجا افت خواهد کرد یا تا کجا افزایش خواهد داشت؟

٢٢٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٥
تاریخ
١ ماه پیش
تعریف خط روند و انواع آن

احتمالا از تحلیل‌گران یا معامله‌گران شنیده‌اید که «روند دوست شماست» یا «در جهت روند معامله کنید». اما به درستی این روند چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟ 

با بررسی رفتار قیمت، جهت کلی آن در یک دوره مشخص بررسی می‌شود. در تحلیل تکنیکال، از به هم پیوستن سقف‌ها یا کف‌های متوالی، روند قیمتی تشکیل می‌شود. جهت حرکت قیمت در یک تایم فریم، با توجه به روند کلی آن تعیین می‌شود. این روند در واقع نشان‌گر ساختار قیمت است و از برآیند حرکات صعودی یا نزولی آن تشکیل می‌شود. زمانی که تغییرات مربوط به افزایش یا کاهش قیمت در یک جهت شکل بگیرند، نظم خاصی در این تغییرات به وجود می‌آید و روند جدیدی در نمودار قیمتی مشاهده می‌شود. 

می‌توان گفت روندها در تحلیل تکنیکال نوعی خطوط حمایت و مقاومت هستند که به شکل افقی رسم نمی‌شوند. بلکه با توجه به عرضه و تقاضای سهم، در قیمت‌های گوناگون، شکل مورب به خود می‌گیرند. خطوط روند هر چه افقی‌تر یا عمودی‌تر باشند، ناپایدارترند و هر چه شیب این خطوط به ۴۵ درجه نزدیک‌تر باشد، به سختی مسیر خود را تغییر می‌دهند.

روندها به سه نوع تقسیم می‌شوند: ۱- روند صعودی

زمانی که در نمودار تکنیکالی، قیمت کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلی می‌سازد، برآیند آن‌ها روند صعودی را شکل می‌دهد. در این حالت، قیمت نسبت به نقاطی واکنش نشان می‌دهد که با برخورد به آن نقاط به سمت بالا رشد می‌کند. بنابراین، خط روند صعودی به عنوان یک حمایت عمل می‌کند. 



دلیل، آن است که در روند صعودی بازار هر مرتبه سقف بالاتری نسبت به قبل می‌سازد. یعنی همان‌طور که فروشندگان انتظار دارند خریدهای قبلی خود را در قیمت‌های بالاتری بفروشند، خریداران جدید حاضرند در طی روند، سهم را در قیمت‌های بالاتری بخرند. 

آنچه در شکل شماتیک بالا دیده می‌شود این است که گاهی در خطوط روند صعودی ترسیم شده، قله‌ها از قبلی لزوما بالاتر نیستند، اما دره‌ها حتما باید از دره قبلی خود بالاتر باشند که این موضوع نقض روند صعودی نیست.

۲- روند نزولی

روند نزولی در تحلیل تکنیکال یک نمودار زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، سقف‌هایی پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌هایی پایین‌تر از کف قبلی تشکیل بدهد. در اینجا خط روند نقاط سقف را به یکدیگر متصل می‌‌کند، به همین دلیل خط روند نزولی مشابه یک مقاومت مورب عمل می‌کند. 

۳- روند خنثی

در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی نمی‌رود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی است. ‌در این شرایط سهم بین دو حد حمایت و مقاومت در حرکت است و تنها می‌‌توان بین کف و سقف و با رضایت به کسب سود کمتر، معامله کرد. 

٢٥,٧٦٣
طلایی
٤
نقره‌ای
٥٥٢
برنزی
٢٧٤
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما