اقرار ابوبکر به هجوم به خانه حضرت زهرا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در برخی منابع اهل سنت وارد شده که خود ابوبکر به هجوم به خانه حضرت زهرا اقرار می کند. برخی از مغرضین با نادیده گرفتن این مستندات سعی کرده اند این واقعه تاریخی را انکار کنند. در این مقاله به بررسی این روایات و صحت و سقم آنها می پردازیم.
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله اش با عنوان «قصة حرق عمر رضی الله عنه لبیت فاطمة رضی الله عنها» که در سایت «فیصل نور» آمده، درباره روایت ابن ابی شیبه می نویسد:۱. وددت انی لم احرق بیت فاطمة... (قول ابی بکر). فیه عُلْوان بن داود البجلی
عسقلانی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ ه)، لسان المیزان، ج۴، ص۱۸۹.
ابن زنجویه در الاموال،ابن قتیبه دینوری در الامامة و السیاسه، طبری در تاریخش، ابن عبد ربه در العقد الفرید، مسعودی در مروج الذهب، طبرانی در المعجم الکبیر، مقدسی در الاحادیث المختاره، شمس الدین ذهبی در تاریخ الاسلام و... داستان اعتراف ابوبکر را با اندک اختلافی نقل کرده اند که متن آن را از کتاب الاموال ابن زنجویه، از دانشمندان قرن سوم اهل سنت نقل می کنیم: «انا حمید انا عثمان بن صالح، حدثنی اللیث بن سعد بن عبدالرحمن الفهمی، حدثنی علوان، عن صالح بن کیسان، عن حمید بن عبدالرحمن بن عوف، ان اباه عبدالرحمن بن عوف، دخل علی ابی بکر الصدیق (رحمة الله علیه) فی مرضه الذی قبض فیه... فقال (ابوبکر): «اجل انی لا آسی من الدنیا الا علی ثَلاثٍ فَعَلْتُهُنَّ وَدِدْتُ اَنِّی تَرَکْتُهُنَّ، وثلاث ترکتهن وددت انی فعلتهن، وثلاث وددت انی سالت عنهن رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم)، اما اللاتی وددت انی ترکتهن، فوددت انی لم اَکُنْ کَشَفْتُ بیتَ فاطِمَةَ عن شیء، وان کانوا قد اَغْلَقُوا علی الحرب....» عبدالرحمن بن عوف به هنگام بیماری ابوبکر به دیدارش رفت و پس از سلام و احوال پرسی، با او گفت و گوی کوتاهی داشت. ابوبکر به او چنین گفت:من در دوران زندگی بر سه چیزی که انجام داده ام تاسف می خورم، دوست داشتم که مرتکب نشده بودم، یکی از آن ها هجوم به خانه فاطمه زهرا بود، دوست داشتم خانه فاطمه را هتک حرمت نمی کردم؛ اگر چه آن را برای جنگ بسته بودند....
خراسانی، حمید بن مخلد، الاموال، ج۱، ص۴۶۷.
در این بخش ابتدا به بررسی سند روایت پرداخته و سپس سخنان عبدالرحمن دمشقیه و دیگر همفکران او را که در تضعیف روایت به دلیل «منکر الحدیث بودن عُلوان» استناد کرده اند بررسی و ثابت می کنیم که اولاً: وثاقت عُلوان ثابت است؛ ثانیاً: نسبت «منکر الحدیث» به وی صحت ندارد؛ ثالثاً: بر فرض صحت این انتساب، منکر الحدیث بودن علوان ضرری به اعتبار روایت وارد نمی سازد.حمید بن مخلد بن قتیبة بن عبدالله الازدی (متوفای ۲۴۸ یا ۲۵۱هـ)، صاحب کتاب الاموال. ابن حجر در باره او می گوید: حمید بن مخلد بن قتیبة بن عبدالله الازدی ابواحمد بن زنجویه وهو لقب ابیه ثقة ثبت له تصانیف.
عسقلانی، ابن حجر، تقریب التهذیب، ج۱، ص۱۸۲، رقم:۱۵۵۸.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس