امنیت حرم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امنیت حرم، مصونیت حرم مکی و مردم آن از خطرها و تهدیدها را گویند.
امنیت واژه ای عربی از ریشه «ا ـ م ـ ن» به معنای برطرف شدن بیم و هراس، ایمن شدن و اطمینان خاطر یافتن است.
معنای حرم و محدوده آن
حرم به معنای ممنوع و حرام است و به حرم مکه و مناطق پیرامون آن تا محدوده ای می گویند که مردم در آن جا محرم می شوند. این محدوده شامل مسجدالحرام و مناطق پیرامون آن است که می گویند ابراهیم خلیل علیه السّلام آن را نشانه گذاری کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و اله) در پی فتح مکه، تمیم بن اسد خزاعی را برای بازسازی آثار یاد شده مامور ساخت. تعیین جایگاه این آثار با ذکر مسافت نسبتا دقیق از اطراف مکه، در منابع حدیثی و تاریخی آمده و برخی معاصران از وجود آثار کهن در این محدوده ها یاد کرده اند که از استمرار محدوده حرم در طول تاریخ نشان دارد.
تقدس و امنیت مکه
تقدس و امنیت شهر مکه از آیات گوناگون قرآن بر می آید. (برای نمونه: بقره/۲، ۱۲۵-۱۲۶؛ ابراهیم/۱۴، ۳۵؛ نمل/۲۷، ۹۱؛ تین/۹۵، ۳ ) امنیت خانه خدا به فرمان خداوند صورت گرفته است: {و اذ جعلنا البیت مثابة للناس وامنا}. این آیه، خانه خدا را جایگاه گروه های مردم و مکانی امن می شمرد که هر کس به آن پناه آورد، در امان است. عرب پیش از اسلام نیز این سنت را رعایت می کرد و در مکه به مال و جان مردم دست نمی انداخت: {و من دخله کان آمنا} (آل عمران/۳، ۹۷ و نیز نک: قصص/۲۸، ۵۷ ) در آیه ای دیگر، شهر مکه مکانی امن خوانده شده که بر اثر شرک و کفران نعمت اهالی آن، جامه گرسنگی و بیم بر آنان پوشانده شد: {و ضرب الله مثلا قریة کانت آمنة مطمئنة یاتیها رزقها رغدا من کل مکان فکفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما کانوا یصنعون} مفسران کفران نعمت آنان را شرک و رد دعوت پیامبر (صلی الله علیه و اله) دانسته اند.
امنیت حرم در قرآن
...

[ویکی حج] امنیت حرم به معنای حفظ و مصونیت شهر مکه و مناطق پیرامون آن تا محدوده ای که حرم شمرده میشود، از خطرات است. در آیات مختلف قرآن کریم تقدس و امنیت شهر مکه تاکید شده است. پس از آن که ابراهیم(ع) همسرش هاجر و فرزند خردسالش اسماعیل(ع) را در مکه ساکن ساخت، امنیت این سرزمین را از خداوند خواست. محدوده حرم محدوده شامل مسجدالحرام و مناطق اطراف آن است که بنابر روایات اسلامی توسط حضرت ابراهیم خلیل(ع) نشانه گذاری شده است.
امنیت را به دو گونه تکوینی و تشریعی تقسیم کرده اند. امنیت تکوینی به معنای ایمن بودن حرم مکه از خرابی و ستم و بلاها است. نمونه امنیت تکوینی، زدودن ترس اهل حرم است که در سوره قریش به آن اشاره شده و همچنین ماجرای نجات مکه از حمله ابرهه. امنیت تشریعی به این معنا است که هر کس در حرم وارد شود شرعا در امان خواهد بود و نباید به او آسیبی برسد، از همین روست که مجرم و فرد تحت تعقیب در داخل حرم از تعقیب و مجازات در امان است. گفته شده که حرم الهی حتی از آسیب حاکمان ستمگر نیز در امان خواهد بود و خداوند دل های گردنکشان را به تعظیم در برابر حرم امن الهی متمایل ساخته است. علاوه بر اینکه حرم الهی از بلایای طبیعی در امان است و نیز حیوانات وحشی نه تنها در حرم به شکار خود حمله نمی کنند بلکه تا وقتی که در حرم هستند، از هراس و آزار در امان خواهند بود .
امنیت واژه ای عربی از ریشه «ا ـ م ـ ن» به معنای برطرف شدن بیم و هراس، ایمن شدن و اطمینان خاطر یافتن است.حرم به معنای ممنوع و حرام است.

پیشنهاد کاربران

بپرس