بنی جذیمه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بنی جذیمه از قبایل عدنانی هستند.
بنی جَذیمة بن عامر بن عبد منات با واسطه چند نسل نسب به کنانة بن خزیمه می برد. برادران جذیمه که هر یک وابستگانی دارند عبارت اند از: مبذول، عوف، قُصَین و قَین (قعن). ابن حزم به جای دو فرد اخیر از مَعْن و قمر نام برده که شاید تصحیف همان دو نام پیشین باشد.فرزندان جذیمه که هر یک تیره ای به شمار می آیند عبارت اند از: مالک که دارای جمعیت بسیار بود، اقرم و عمرو. فرزندان مالک عبارت اند از: عبدالله بن مالک که خالد بن ولید از ایشان انتقام گرفت، و هبیرة بن مالک که در میان بنی کنانه دارای بیشترین شتر بوده و بالطبع از راه گله داری، از توان و بنیه اقتصادی مناسبی برخوردار بوده است. از جمله فرزندان اقرم نیز، مُساحق بن اقرم است که در شمار تیره های مطرح بنی جذیمه بود. قبایل دیگری نیز وجود دارد که با بنی جذیمه تنها در نام اشتراک دارند، زیرا شماری از آنان از قبایل قحطانی و یمنی اند؛ مانند بنی جذیمة بن سعد.
نام صحیح
نام این قبیله در برخی منابع به ویژه کتب تفسیری به جای جذیمه، خزیمه آمده که اشتباه است. این اشتباه افزون بر یکسانی در صورت نوشتاری قدیم این دو کلمه می توانست ناشی از اشتباه شدن جذیمه با جد اعلای خود «خزیمة بن مدرکه» بوده باشد.
موقعیت جغرافیایی
محل سکونت ایشان در جنوب مکه به فاصله یک شب راه، در ناحیه یَلَمْلَم در مکانی به نام غُمَیْصاء بود. غمیصاء نام آبی از آب های بنی جذیمه بود که به مرور نام سرزمین محل سکونت آنان گشت.
اخبار عصر جاهلی
...

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
بنی جَذیمَه؛از قبایل عدنانی
بنی جَذیمة بن عامر بن عبد منات باواسطه چند نسل نسب به کنانة بن خزیمه می برد. برادران جذیمه که هر یک وابستگانی دارند، عبارت اند از: مبذول، عوف، قُصَین و قَین (قعن). ابن حزم به جای دو فرد اخیر از مَعْن و قمر نام برده که شاید تصحیف همان دو نام پیشین باشد.
فرزندان جذیمه که هر یک تیره ای به شمار می آیند عبارت اند از: مالک که دارای جمعیت بسیار بود، اقرم و عمرو. فرزندان مالک عبارت اند از عبدالله بن مالک که خالد بن ولید از ایشان انتقام گرفت و هبیرة بن مالک که در میان بنی کنانه دارای بیشترین شتر بوده و بالطبع از راه گله داری، از توان و بنیه اقتصادی مناسبی برخوردار بوده است. از جمله فرزندان اقرم نیز، مُساحق بن اقرم است که در شمار تیره های مطرح بنی جذیمه بود.
قبایل دیگری نیز وجود دارد که با بنی جذیمه تنها در نام اشتراک دارند زیرا شماری از آنان از قبایل قحطانی و یمنی اند؛ مانند بنی جذیمة بن سعد.
نام این قبیله در برخی منابع به ویژه کتب تفسیری به جای جذیمه، خزیمه آمده که اشتباه است. این اشتباه افزون بر یکسانی در صورت نوشتاری قدیم این دو کلمه می توانست ناشی از اشتباه شدن جذیمه با جد اعلای خود «خزیمة بن مدرکه» بوده باشد.

[ویکی حج] بنی جَذیمَه، از قبایل کِنانی ساکن نزدیک مکه در دوران جاهلی بودند.
نسب آنان به کنانة بن خزیمه از نسل جذیمة بن عامر بن عبدمنات می رسد. آنان در نزدیکی مکه در غُمَیْصاء، در ناحیه یَلَمْلَم بوده و بت هبل را پرستش می کردند.
از رخدادهای دوران جاهلی درگیری این قبیله با قریش بود که با جبران خسارت توسط سران قبیله صلح در میان آنان برقرار شد؛ اما قریشیان منتظر انتقام بودند تا اینکه بعد از اسلام زمانی که پیامبر(ص) خالد بن ولید را به سوی بنی جذیمه برای دعوت به اسلام فرستاد، خالد بن ولید با نامردی و به قصد انتقام آنان را اسیر کرده و کشت. پیامبر(ص) از این ماجرا برائت جسته و امام علی(ع) را برای جبران به سوی بنی جذیمه فرستاد.

[ویکی فقه] بنی جذیمه (قرآن). بنی جذیمه از قبایل عدنانی هستند.
بنی جَذیمة بن عامر بن عبد منات با واسطه چند نسل نسب به کنانة بن خزیمه می برد. برادران جذیمه که هر یک وابستگانی دارند عبارت اند از: مبذول، عوف، قُصَین و قَین (قعن). بنی جذیمه خزیمه بن عامر بن عبدمنات، تیره ای از قبیله کنانه بوده است.
بنی جذیمه ذر قرآن
برخی مفسران، نزول آیات ۹۰ نساء و ۷ توبه را در شان قبایلی از جمله، بنی جذیمه (خزیمه) دانسته اند که به جهت همپیمانی با مسلمانان ، مورد رافت ایشان قرار گرفتند و از تعرض به آنان منع شد. همچنین در شان نزول آیه ۶۱ نور از آنها یاد شده و تصور آنها درباره « حرمت خوردن غذا به تنهایی» مردود دانسته شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس