مصرف گرایی خودنمایانه

دانشنامه عمومی

مصرف گرایی خودنمایانه یا مصرف گرایی به قصد تمایز ( به انگلیسی: Conspicuous consumption ) ، نوعی خودشیفتگی و به معنی خرید و مصرف کالاها و خدمات لوکس به منظور به رخ کشیدن قدرت اقتصادی و نشان دادن منزلت اجتماعی بالاتر، با هدف ایجاد مرزبندی با دیگران است. [ ۱]
این مفهوم ابداع شده جامعه شناس و اقتصاددان آمریکایی، تورستن وبلن ( ۳۰ ژوئیهٔ ۱۸۵۷–۳ اوت ۱۹۲۹ ) است که از پیشگامان جنبش اقتصاد نهادگرایی و نویسنده کتاب نظریه طبقه تن آسا: مطالعه اقتصادی تکامل نهادها است که به زبان فارسی ترجمه شده است.
روی آوردن طبقه تن آسا به مصرف گرایی خودنمایانه در واقع تلاشی است برای فاصله گذاری با دیگر اقشار و طبقات و تقلایی است برای مرزبندی با آن ها از طریق ایجاد تمایز.
عکس مصرف گرایی خودنمایانه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس