معماری پرش کیهانی

دانشنامه عمومی

معماری پرش کیهانی نام فارسی کتابی است از چارلز جنکس که در مورد روندهای معماری در اواخر قرن بیستم است.
بنیانگذار و صاحب سبک در این مقوله فرانک گری است. در معماری پرش کیهانی طرح ها به صورت فانتزی و کژریخت ( دفرمه ) است. سبک پرش کیهانی سبک جدیدی است که بیش از ۱۰–۱۲ سال سابقه ندارد. از نمونه کارهای فرانک گری می توان به موزه گوگنهایم واقع در شهر بیلبائو اسپانیا و همچنین سالن کنسرت والت دیسنی در لوس آنجلس اشاره کرد.
در کارهای فرانک گری خط راست وجود ندارد. پلان این موزه به شکل گلی در حال شکفتن است و اجزای ساختمان از مرکز به سمت بیرون گسترش یافته است. جنس نمای موزه از ورق تیتانیوم است. چارلز جنکز در مورد این موزه ایرادی را عنوان کرده است: او اعتقاد دارد که گری باید در نمای ساختمان از ورق هایی با ابعاد متفاوت استفاده می کرد. همانند فلس ماهی. و به نسبت شکل بنا ابعاد ورق ها باید تغییر می کردند. گری در کارهای بعدی خود این مسئله را مد نظر قرار داد.
معماری پرش کیهانی را می توان سبک تکمیل کنندهٔ تاخوردگی ( فولدینگ ) و واسازی دانست. جنکس به عنوان آغاز کنندهٔ این نظریات جدید معماری، ضوابط آن را در هشت قسمت تعریف نموده است که شامل موارد ذیل است:
• توجه به علم خصوصاً علم معاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی
• تصدیق زمان وبرنامه اجباری و چرخه طبیعی و کثرت گرایی
• تجلیل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی
• نمایش مبدأ کیهانی سازماندهی خودی وظاهر شدن و پرش به یک سطح بالاتر یا پایین تر
• ساختمان مجاور طبیعت با استفاده از گفتمان طبیعی
• عمق سازماندهی، چند ظرفیتی، و پیچیدگی و مرز آشفتگی
• ایجاد گوناگونی از طریق روش های تکه چسبانی ( کولاژ )
• بیان موضوعات به صورت نشانه های دوگانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ایده ها
در باب نام این سبک معماری باید گفت که به اعتقاد جنکز، این سبک را معماری ارگانیک نیز می توان نام نهاد چون بر اساس پیدایش در یک کیهان ارگانیک استوار است. اما چون با معماری ارگانیک فرانک لوید رایت دارای تشابه اسمی است پس چارلز جنکز نام هایی چون معماری پیدایش کیهانی، معماری پرش کیهانی و معماری غیرخطی را برای این سبک معماری پیشنهاد نمود. [ ۱]
عکس معماری پرش کیهانی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس