الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] " الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی" اثر محمد هادی بن محمد معین الدین شریف (م 1041 ق)، معروف به آصف شیرازی به زبان عربی با تحقق آقای علی فاضلی، شرح و حواشی محققانه فلسفی بر کتاب العقل و الجهل و اثبات واجب الوجود و التوحید اصول الکافی می باشد.
کتاب با دو مقدمه، یکی از طرف کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم کلینی و دیگری از محقق محترم پیرامون شخصیت مولف و کتاب وی، آغاز می گردد.
این شرح در یک جلد و فقط شامل شرح کتاب عقل و جهل و کتاب توحید کافی می باشد که متن اصلی کافی در بالای صفحه و شرح قسمت های مشکل آن در پایین صفحه انجام گرفته است.
همان طور که شارح در مقدمه ی کتاب خود می گوید این شرح را در معضلات اصول کافی نگاشته و اسم آن را کشف الوافی گذارده است.
وی در این شرح از حاشیه ی اصول کافی میرزا رفیع نائینی بسیار استفاده نموده است. علامه مجلسی در مرآه العقول از شارح بسیار نام برده و اقتباس نموده است.
مولف همچنین در شرحش از معاصر خود، آقای مولی خلیل قزوینی نیز نقل نموده همانطوری که گا اوقات از حاشیه محمد امین استرآبادی و حاشیه ی میرداماد، نیز استفاده کرده است. وی در مباحث عقلی در باب حدوث عالم و اثبات محدث، از مباحث دوانی و صاحب اشراق و شرح مقاصد بسیار نقل نموده است.

[ویکی فقه] الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی (کتاب). الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی اثر محمدهادی بن محمد معین الدین شریف (م ۱۰۴۱ ق)، معروف به آصف شیرازی به زبان عربی با تحقق آقای علی فاضلی، شرح و حواشی محققانه فلسفی بر کتاب العقل و الجهل و اثبات واجب الوجود و التوحید اصول الکافی می باشد.
کتاب با دو مقدمه، یکی از طرف کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم کلینی و دیگری از محقق محترم پیرامون شخصیت مولف و کتاب وی، آغاز می گردد. این شرح در یک جلد و فقط شامل شرح کتاب عقل و جهل و کتاب توحید کافی می باشد که متن اصلی کافی در بالای صفحه و شرح قسمت های مشکل آن در پایین صفحه انجام گرفته است.همان طور که شارح در مقدمه ی کتاب خود می گوید این شرح را در معضلات اصول کافی نگاشته و اسم آن را کشف الوافی گذارده است. وی در این شرح از حاشیه ی اصول کافی میرزا رفیع نائینی بسیار استفاده نموده است. علامه مجلسی در مرآة العقول از شارح بسیار نام برده و اقتباس نموده است.مولف همچنین در شرحش از معاصر خود، آقای مولی خلیل قزوینی نیز نقل نموده همانطوری که گاهی اوقات از حاشیه محمدامین استرآبادی و حاشیه ی میرداماد، نیز استفاده کرده است. وی در مباحث عقلی در باب حدوث عالم و اثبات محدث، از مباحث دوانی و صاحب اشراق و شرح مقاصد بسیار نقل نموده است.محقق در مقدمه خود، ۲۷ مصدر دیگر را نام برده که مولف در کتاب خود از آنها استفاده نموده است.
فهارس کتاب
کتاب دارای ۱۱ فهرست می باشد که شامل: فهرست آیات، احادیث، اعلام، اشیاء و حیوانات، فرق و جماعات، اماکن، اصطلاحات و مایشب، کتب وارده در متن، اشعار و امثال، مصادر و مراجع تحقیق و فهرست محتویات و موضوعات کتاب.

پیشنهاد کاربران

بپرس