رساله فی ما تقرر عنده من الحکومه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة (کتاب). «رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة»، رساله ای است از ابن سینا، به زبان عربی و در زمینه قضاوت در مورد ادله کسانی که قائلند برای ماضی، مبدا زمانی وجود دارد.
رساله، دارای یازده فصل است.

[ویکی نور] رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، رساله ای است از ابن سینا، به زبان عربی و در زمینه قضاوت در مورد ادله کسانی که قائلند برای ماضی، مبدأ زمانی وجود دارد.
رساله، دارای یازده فصل است.
شیخ الرئیس، این رساله را به یازده فصل تقسیم کرده که در فصل اول آن، اصناف مقدمات را از جهت موادشان برشمرده است. به اعتقاد بو علی، مقدمات، در سیزده قسم منحصرمی شوند که عبارتند از: محسوسات، مجربات، مشهورات حقیقی، متواترات، وهمیّات، اولیّات، مقبولات، مشهورات ظاهری، مظنونات، مشبهات، مخیّلات، مقدماتی که شناختشان به کمک قیاساتی است که در طبیعت انسان وجود دارد و مقدماتی که شناختشان به کمک قیاسات کسبی است.
ابن سینا، در ادامه، برای هر کدام ازاین مقدمات مثالی ذکر می کند تا قضیّه روشن تر شود. بیان تفاوت این مقدمات با یک دیگر، همین طور تعریف و توضیح آنها نیز، در همین فصل به طور اجمالی مورد بررسی واقع شده است.
مقدمه ای که موضوعش وجود ندارد، در فصل دوم این رساله، توسط مؤلف تعیین گردیده است. شیخ الرئیس، می گوید: در چنین مقدمه ای، ایجاب و سلب مفهومی نخواهد داشت. بعضی ازجملات هستند که صورتی ایجابی دارند، ولی مفهوماً سلبی هستند، مانند«الخلأ ممتنعة الوجود» کما اینکه بعضی جملات نیز بر عکس بوده و علی رغم ظاهر سلبی، مفهومشان ایجاب است، مانند«القیامة سوف توجد».

[ویکی فقه] رساله فی ما تقرر عنده من الحکومه (کتاب). «رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة»، رساله ای است از ابن سینا، به زبان عربی و در زمینه قضاوت در مورد ادله کسانی که قائلند برای ماضی، مبدا زمانی وجود دارد.
رساله، دارای یازده فصل است.
گزارش محتوا
۱. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۹۵.۲. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۱۰۱.۳. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۱۰۲.۴. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۱۰۳.۵. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۱۰۵.۶. ↑ رسالة فی ما تقرر عنده من الحکومة، ابن سینا، ص۱۱۳.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس