سری هارمونیک

دانشنامه عمومی

سری هارمونیک (موسیقی). یک سِری هارمونیک ( انگلیسی: Harmonic series ) دنباله و توالیِ صداها توسط امواج سینوسی است. نت های خالصی که در آن فرکانس هر صدا، ضریب یک عدد صحیح از فرکانس پایه است.
ارتفاع سازهای موسیقی معمولاً براساسِ یک تشدیدگر آکوستیک مانند یک سیم یا ستونی از هوا ساخته می شوند که نوسانات را در حالت های مختلف به طور همزمان انجام می دهند. در فرکانس های هر حالتی از ارتعاش، امواج وقتی در هر دو جهت در امتدادِ سیم یا ستون هوا به حرکت در می آیند، یکدیگر را تقویت و خنثی می کنند تا امواج ایستا را شکل دهند. تعامل با هوای اطراف باعث ایجاد امواج صدا و قابل شنیدن می شود و از صدای اصلیِ تولید شده توسط ساز، دور می شوند. به دلیل فاصلهٔ معمولی رزونانس، این فرکانس ها اکثراً محدود به ضریب های عدد صحیح یا هارمونیک ها با کمترین فرکانس هستند و به چند برابر از «سری های هارمونیک» تبدیل می شوند. ( ر. ک. سری هارمونیک ریاضیات ) .
ارتفاع موسیقی از یک نُتِ نواخته شده، به عنوان پایین ترین فرکانسِ تولید شده، معمولاً در همان زمان درک می شود و هارمونیکِ انتخاب شده توسط نوازنده ممکن است آن چیزی باشد که از ارتعاش در طول کلِ سیم، ستون هوا یا بالاتر ایجاد می شود. رنگ صدا از نت ثابتِ این ساز به شدت تحت تأثیر قدرت نسبیِ هر «سری هارمونیک» قرار می گیرد.
در هارمونی و در هر کدام از گام های ماژور و مینور، نت پایه و نمایان مهم ترین درجات گام شناخته می شوند. در آزمایش صوت شناسی و «سری هارمونیک»، صدای پنجم درست، نزدیک ترین صدای فرعی به پایهٔ گام است. اولین صدای نزدیک ( نمایان ) باعث می شود که درجات گام را در یک دایرهٔ پنجم به سمت جلو هدایت کند. در این سری هارمونیک، نت دیگری وجود دارد که پس از نمایان، تشکیل زیرنمایان می دهد و بدین ترتیب و در این دایره، گام را به اندازهٔ یک چهارم درست به عقب می کشاند و در نهایت درجات اصلی تشکیل و تنالیته تثبیت می شود. [ ۱]
در مثال بالا نت دو روی پیانو در پایین ترین بخش با کوک اعتدال مساوی به صدا درآمده است. در این سِری به ترتیب فاصلهٔ هشتم درست ( در تصویر، شماره ۱ تا ۲ ) ، پنجم درست ( ۲ تا ۳ ) و چهارم درست ( ۳ تا ۴ ) و سپس یک سوم بزرگ ( ۴ تا ۵ ) ، سوم کوچک ( ۵ تا ۶ ) و … بدین ترتیب نزدیک ترین صداها به صدای اصلی هستند. این امر باعث می شود درجات اصلی گام ( IV , V , I ) به عنوان تثبیت کنندهٔ تنالیته در نظر گرفته و به وسیلهٔ آن به تقویت آکوردهای سه صدایی در هارمونی پرداخته می شود. به عنوان نمونه برای تقویت صدای هارمونیک، نت های شماره چهار ( دو ) ، پنج ( می ) و شش ( سل ) اگر همزمان به صدا درآیند، تشکیل یک آکورد ماژور می دهند. [ ۲]
عکس سری هارمونیک (موسیقی)عکس سری هارمونیک (موسیقی)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

سری اعداد طبیعی را که با 1 و 2 و 3 و . . آغاز می شود و به بی نهایت میل می کند می شناسیم. اگر این اعداد را وارونه کنیم ( 1/1، 1/2، 1/3، . . . ) سری دیگری خواهیم داشت که سری هارمونیک اش نام کرده اند. حاصل جمع سری هارمونیک واگراست، بدین معنا که به بی نهایت میل می کند. نخستین بار نیکل اورسم کشیش فرانسوی و استاد سوربن در دوران شارل پنجم، اصل واگرائی سری های هارمونیک را، هرچند به شکلی گُنگ، اثبات کرد.
...
[مشاهده متن کامل]

علت این نامگذاری ارتباطش با موسیقی است که در آزمونی ساده دیده می شود. شماری لیوان بلند و باریک بلورین یا فلزی را بر سطحی جلوی خود گذارده اولی را پر آب و دومی را نیمه پر، سومی را یک سوم، چهارمی را یک چهارم، پنجمی را یک پنجم . . . پر کرده با چنگالی ترجیحا فلزی به لبه لیوانها می زنیم و می بینیم که صدا هائی که بر می خیزد یکسان نیست و می توان پیانو نوازی را تقلید کرد. وجه تسمیه سری هارمونیک یا هماهنگ همین است.

بپرس