ایه تطهیر از نگاه اهل سنت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیه تطهیر از نگاه اهل سنت. یکی از آیاتی که مصداق عینی و خارجی آن فقط به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)، قابل تطبیق است، و عصمت، امامت و در نتیجه مرجعیت دینی آنها را ثابت می کند، آیه تطهیر است که خدا می فرماید: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا؛
با دقت در آیه شریفه، این سؤال به ذهن می آید که منظور از اهل بیت چه کسانی هستند؟ آیا این آیه، ارتباطی به آیات قبلی (از آیه ۲۸ تا مقداری از صدر آیه ۳۳ «و قرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجاهلیة الاولی واقمن الصلوة و آتین الزکاة واطعن الله ورسوله؛
احزاب/سوره۳۳، آیه۳۳.
واژه «انما» به معنی «فقط» و دلالت بر حصر حکم بر موضوع می کند.و کلمه «یرید» اصلش «الرود» بوده است به معنی رفت و آمد با مدارا در طلب چیزی. اگر واژه- ارادة- در خدای تعالی بکار رود مراد حکم و نتیجه و پایان آن است هر گاه گفته شود: اراد الله بکذا یعنی خداوند در آن حکم کرد که آنطور هست و آنطور نیست.
اصفهانی، حسین بن محمد راغب، المفردات فی غریب القران، لبنان –سوریه، دار العلم -الدار الشامیة، ۱۴۱۲ ه ق، چاپ اول، ص۳۷۱.
مفسران اهل سنت در تعیین مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر اختلاف دارند که به چند نمونه اشاره می کنیم.۱) عده ای مثل عکرمه، (عکرمه؛ کسی است که مردم را به گمراهی و انحراف می کشاند و ذهبی او را از خوارج برشمرده است. وی در دروغ گویی به حدی رسیده بود که حتی به استاد خود ابن عباس دروغ می بست؛ تا این که دروغ او ضرب المثل شد. ابن سیرین، یحیی بن معین و مالک او را کذاب توصیف کرده اند. ابن ذویب او را غیر ثقه معرفی کرده و مالک، نقل روایت از او را حرام کرده و مسلم بن حجاج از روایات او اعراض نموده است.) عروه بن زبیر (عروه بن زبیر هم مشهور به بغض و دشمنی با امیرالمؤمنین (علیه السّلام) است. عروة بن زبیر کسی است او کسی بود که بغض شدیدی نسبت به علی (علیه السّلام) داشت، به حدی که هرگاه نام آن حضرت نزد او برده می شد، او را سب می کرد.)
ذهبی، شمس الدین، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج۵، ص۱۱ -۳۴، (بی جا) مؤسسة الرسالة (بی تا).
...

پیشنهاد کاربران

بپرس