انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1007 100 1

روان شناسی

/ravAnSenAsi/

معنی روان شناسی به فارسی

[educational psychology] [روان شناسی] شاخه ای از روان شناسی که به کاربرد اصول و نظریه های روان شناسی در روش های یادگیری و مسائل مربوط به آن می پردازد
[clinical psychology] [روان شناسی] شاخه ای از روان شناسی که به مطالعه و شناخت و بررسی و درمان حالات نابهنجار روانی و رفتاری و پیشگیری از آنها می پردازد
[analytic psychology] [روان شناسی] شیوه ای از مطالعه و تفسیر روان و اختلال های آن براساس ارزش های فلسفی و نمادها و تصاویر ازلی (primordial) و سائق خودکامرواسازی (self fulfillment) که کارل یونگ آن را پایه گذاری کرده است
[mass psychology] [روان شناسی] 1. فرایندها و حالت های روانی و هیجانی که در گروه بزرگی از افراد پدید می آید و در مقام یک کلیت مورد توجه قرار می گیرد 2. مطالعۀ علمی حالت های روانی گروه بزرگی از افراد در مقام یک کلیت واحد
[depth psychology] [روان شناسی] رویکردی عمومی در روان شناسی و روان درمانی که منشأ آشفتگی ها و هیجانات را در فرایندهای ذهنی ناخودآگاه جست وجو می کند
[mob psychology, crowd psychology] [روان شناسی] 1. حالت ها و فرایندهای ذهنی و عاطفی خاص افرادی که عضوی از جماعت خیابانی و اوباش یا گروه هایی از این دست هستند 2. بررسی علمی همین پدیده
[روان شناسی] ← لذت گرایی
[hedonistic psychology] [روان شناسی] ← لذت گرایی
[counseling psychology] [روان شناسی] شاخه ای از روان شناسی که تسهیل کنندۀ عملکرد فردی و بینِ فردی در طول زندگی است و بر موضوعات هیجانی و اجتماعی و حرفه ای و آموزشی و تحولی و نظیر آن تأکید دارد
[روان شناسی] ← روان شناسی گشتالت
[ego-psychology] [روان شناسی] رویکردی روان شناختی که در آن بر عملکردهای آن من برای واپایش تکانه ها و تعامل با محیط بیرون تأکید میشود
[self-psychology] [روان شناسی] نظریه ای روان شناختی که در آن همۀ رفتارها با ارجاع به «خود» تفسیر میشود و بر روابط فرد با دیگری و پاسخ گویی والدین به نیازهای هیجانی فرزند تأکید دارد

معنی روان شناسی در فرهنگ فارسی عمید

روان شناسی
دانش بررسی جنبه ها و کارکردهای مختلف روان انسان و معالجۀ ناهنجاری های آن، علم الروح، علم النفس، معرفةالنفس، پسیکولوژی

روان شناسی در دانشنامه اسلامی

روان شناسان با استفاده عملی از اصول، قواعد و فرضیات نظری سعی دارند مشکلات و معضلات اجتماعی و فردی را از میان برداشته و به اموری در زمینه های تحقیقات، تدریس، خدمات خاص مثل مشاوره، راهنمایی، تشخیص و درمان ناهنجاری های رفتاری بپردازند.البته غالب روان شناسان در بیشتر از یک مورد از موارد فوق فعالیت می کنند. با توجه به تحصیلات و زمینه های تخصصی، حدود فعالیت آن ها از کارگاه ها، آزمایشگاه ها، کلاس های درس، مراکز آموزش عالی و بیمارستان ها تا همکاری با مراکز دولتی، نظامی و... متفاوت است.
• روان شناس عمومی• روان شناس تجربی• روان شناس فیزیولوژی و مقایسه ای• روان شناس رشد• روان شناس شخصیت و اجتماعی• روان شناس هنر• روان شناس بالینی• روان شناس مشاور• روان شناس صنعتی و سازمانی• روان شناس تربیتی• روان شناس مدرسه• روان شناس خدمات عمومی• روان شناس نظامی• روان شناس سنین کهولت• روان شناس مهندسی• روان شناس تولید و مصرف• تحلیل گر تجربی رفتار• روان شناس در خدمت محیط• روان درمان گر• روان شناس هیپنوتیزم• روان شناس جنایی• روان شناس سلامت• روان شناس کودک.
عظیمی، سیروس، اصول روان شناسی عمومی، تهران، دهخدا، چاپ دهم، ص۲۲ و ۲۳.
تشخیص اختلالات روانی و درمان آن ها با روش روان درمانی توسط روان شناسان بالینی انجام می شود.این روان شناسان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، حدود ۳ الی ۵ سال در دوره دکترا دروس تخصصی روان شناسی را طی کرده و بعد از آن، توانایی می یابند در چارچوب سلامت روانی کمک رسانی، پشتیبانی و درمان را برای سازگاری فرد با محیط و بازگشت به اجتماع انجام دهند.
روان شناس مدرسه
روان شناس مدرسه ، روان شناسی است که در مدارس، خدمات مشاوره ای ارائه داده و در زمینه ارزیابی توانایی های هوشی و شخصیتی دانش آموزان و راهنمایی صحیح آن ها در آموزشگاه ها فعالیت می کند. همچنین به دانش آموزانی با مشکلات تحصیلی، هیجانی و عاطفی، خدمات مشاوره ای می دهد یا آن ها را برای درمان به مراکز تخصصی معرفی می کند.
احمدی و فراهانی، روان شناسی عمومی، تهران، وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۸، ص۴۸.
...
در اکثر دانش ها، حقیقت با به کارگیری روش های علمی (Scientific methods) به دست می آید. البته روش های پژوهشی آنها یکسان نیستند بلکه هر دسته از آنها به روش خاص خود تحقیق می شوند.روان شناسی نیز که یکی از پردامنه ترین و کوشاترین علوم انسانی است، دارای روش علمی خاص خود است و همین روش علمی است که به کار می آید تا مطالعه علم رفتار را از دشواری برهاند. آنچه علم را تعریف می کند موضوع تحقیق آن نیست بلکه روش تحقیق آن است.علمی بودن یا نبودن رویکرد مهم است. در انتخاب شیوه پژوهش، روش هایی وجود دارد که در کسب، طبقه بندی، کاربرد و ارزش اطلاعات از لحاظ توانایی تشخیص متفاوتند.
روش مشاهده طبیعی (Case study) یکی از روش های تحقیق در روان شناسی است. مطالعه رفتار موجود زنده در وضع کاملا طبیعی انجام می گیرد. آزمایش گر نباید هیچ گونه مداخله ای در وقوع رفتار داشته باشد، بلکه همچون ناظری تیزبین چگونگی و دگرگونی های رفتار را گزارش می کند.چون روش مشاهده طبیعی مستلزم دقت نظر و برداشت درست از رفتار در موقعیت طبیعی است، گاهی زمانی طولانی به خود اختصاص می دهد؛ مانند مطالعه رفتار کودک طی دوازده سال.اگر مشاهده با دقت و بدون پیش داوری به عمل آید می توان از آن فرضیه ساخت و نیز آن را در اوضاع مشابه تعمیم داد. روش مشاهده طبیعی را نمی توان در همه آزمایش های روان شناسی به کار برد زیرا مطالعه برخی از رفتارها از راه کنترل و آزمایش نتیجه بخش است.
پارسا، محمد، زمینه نوین روان شناسی، تهران، بعثت، چاپ بیست و یکم، ص۱۶-۲۸.
روش زمینه یابی (Survey method) برای مطالعه موضوعاتی به کار می رود که محقق قصد تغییر یا دستکاری متغیرها را ندارد و اطلاعات را به همان صورتی که هستند به دست می آورد. برای مطالعه نگرش ها و نظرات آزمودنی ها با ابزار مصاحبه و پرسش نامه از روش زمینه یابی استفاده می شود.
علی اسماعیلی و شایسته گودرزی، مبانی روان شناسی عمومی، تهران، شلاک، ۱۳۸۶، چاپ دوم، ص۳۲.
در روش آزمایشی (Experimental method) معتبر، اطلاعات حاصل بر پایه تجربه های عینی و آزمایشگاهی به دست می آید. این روش مرز بین حقیقت و مجاز و درست و نادرست در بسیاری از مسایل روان شناسی را تعیین می کند.اگر بخواهیم اثر عاملی را در عوامل دیگر بسنجیم آن را متغیر و عامل یا عوامل دیگر را ثابت نگه می داریم. محرک و پاسخ، متغیر وابسته، گروه آزمایشی، گواه و آزمودنی از ابزار لازم در این روش هستند.
روش بالینی (مطالعه موردی)
...
رفتارهایی که از انسان سر می زند، از دیدگاه های گوناگون قابل تبیین است. هر یک از دیدگاه ها با تکیه بر روش هایی، فرآیندها و رفتارهای روانی را توصیف می کنند؛ این الگوهای فکری که رفتار آدمی را با مفهوم و برداشت خاصی تحلیل می کنند، رویکرد (approach) نام دارد.پنج رویکرد اصلی در روان شناسی شناخته شده اند که عبارتند از: زیستی، رفتاری، شناختی، روان کاوی و پدیدارشناختی.
روان شناسانی که به این علم، رویکردی زیست شناختی (Biological approach) دارند، همان طور که از نام این رویکرد استنباط می شود، برای توصیف و تبیین رفتار انسان از کنش های زیستی سود می جویند.انسان دارای سیستم عصبی پیچیده ای است و تمام فرآیندها و رفتارهای روانی به گونه ای خاص با سیستم عصبی و مغز ارتباط دارند. با توجه به این رویکرد، رفتار ما حتی زمانی که فکر می کنیم یا چیزی را احساس می کنیم، براساس فعالیت های عصبی – زیستی شکل می گیرد.در گذشته روان شناسان فیزیولوژیک (کسانی که در حیطه ارتباط زیست شناسی با روان شناسی فعالیت می کنند) به طور عمده به تاثیر فعالیت های مغز و سیستم هورمونی در پیدایش فعالیت های روانی می پرداختند ولی امروزه آنان به تاثیری که دو سیستم عصبی و هورمونی در رفتار و فعالیت های روانی دارد، علاقه مندی نشان می دهند.
اتکینسون، ریتاال و همکاران، زمینه روان شناسی، براهنی و دیگران، تهران، رشد، ۱۳۷۸، ص۴۲.
پشتوانه رویکرد رفتاری (behaviourism)، آزمایش و تحقیق در رفتار می باشد. ضمن این که چون وچرای رفتار در آن مفهومی ندارد بلکه فقط چگونگی رفتار حایز اهمیت است.
اقدس دواچی و اختر ابراهیمی، روان شناسی عمومی، تهران، شهر آب، ص۲۴.
در حالی که رویکرد رفتاری، بر محرکات بیرونی رفتار تاکید می کند، رویکرد شناختی (Cognitive approach) به آنچه که در درون انسان اتفاق می افتد تاکید دارد. محیط درونی در واقع به عنوان واسطه (mediator) بین محرک درونی و رفتار عمل می کند و قابل مشاهده مستقیم نیست.در این محیط پدیده هایی مثل زبان، یادگیری، حافظه، حل مساله، ادراک و تفکر اتفاق می افتد که به آن ها فرآیندهای شناختی گفته می شود. در رویکرد شناختی، فرآیندهای شناختی را زیربنای رفتار در نظر گرفته و رفتار را به کمک آن توصیف می کنند.رفتار هر فرد در این رویکرد به برداشت او از محیط و حتی خود وابسته است. ذهن در رویکرد شناختی سیستمی شبیه به رایانه دارد که اطلاعات را گرفته، آن ها را پردازش، کدگذاری، تفسیر، ذخیره و بازیابی می کند و از این طریق منشا رفتار می شود.
اتکینسون، ریتاال و همکاران، زمینه روان شناسی، براهنی و دیگران، تهران، رشد، ۱۳۷۸، ص۵۴.
...
اصطلاح روان شناسی را برای نخستین بار لایب نیتز (Leibnitz) فیلسوف مشهور آلمانی در آثار خود به کار برد و سپس یکی از مریدان او به نام ولف (Wolff) این کلمه را در قرن هجدهم رایج ساخت.
امروزه کمتر کسی را می توان سراغ داشت که از دانش روان شناسی بی نیاز باشد. این علم با همه جوانب زندگی در ارتباط است.
اتکینسون، ریتاال، زمینه روان شناسی، براهنی و دیگران، تهران، رشد، ۱۳۷۸، چاپ سیزدهم، جلد ۱، ص۲۹.
اکثر مردم، روان شناسی را به مشکلاتی مثل افسردگی، خشونت و اختلالات روانی ربط می دهند. روان شناسان هم گاهی فکر می کنند رشته آنها بیش از حد بر جنبه های منفی رفتار متمرکز شده و به اندازه کافی به جنبه های مثبت رفتار نپرداخته است. اما روان شناسی با هر دو جنبه مثبت و منفی زندگی سروکار دارد.پس از آنکه صاحب نظران متقاعد شدند حال وهوای روان شناسی بیش از حد منفی شده است، دو جنبش را که روی تاثیرات مثبت روان شناسی بر زندگی مردم متمرکز بودند، پدید آوردند.یکی از این جنبش ها، جنبش انسان گرایی بود که در اواسط قرن بیستم ظهور کرد و بر خصوصیات مثبت یک شخص، ظرفیت انسان برای کمال و حق تعیین سرنوشت تاکید داشت. جنبش دیگر، روان شناسی مثبت نگر نام دارد که در آغاز قرن بیست و یکم شتاب گرفته و بر سه موضوع کلی تاکید دارد. ۱- تجاربی که مردم برای آنها ارزش قائلند مثل امید، شادی و خوش بینی. ۲- صفات فردی مثبتی مثل ظرفیت، عشق، کار، فعالیت، قریحه و مهارت های میان فردی. ۳- ارزش های مثبت گروهی و شهروندی مثل مسؤلیت پذیری، دلگرمی دادن و شکیبایی.
سانتراک، جان، زمینه روان شناسی، مهرداد فیروزبخت، تهران، رسا، ۱۳۸۳، چاپ اول، ج۱، ص۵۲.
روان شناسی، علم تحقیق در رفتار موجودات زنده و به خصوص رفتار بشر می باشد و به همین جهت از چندی پیش، روان شناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان پیشنهاد کرد، پیدا نموده اند.منظور روان شناسی نه تنها پیشرفت علمی و صنفی است بلکه یکی از هدف های آن بهبود بخشیدن به زندگی انسان می باشد.
شاملو، سعید، بهداشت روانی، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۴۵، چاپ اول، ص۱.
...
روان شناسی در ابتدا به موضوع معنویت و عالم ماورا طبیعت توجه داشت، اما در سال های پایانی قرن نوزدهم موجی از روان شناسی علمی یا روان شناسی منهای معنویت به وجود آمد. اما با پیشرفت این علم، بخش روحانی انسان و معنویت مجدد مورد توجه قرار گرفت و روان شناسی انسان گرا به وجود آمد. این دوره بازگشت به معنویت است و اعتقاد دارند بخش عمده ای از روح و روان و زندگی بشر بخش معنوی آن است. توجه روان شناسان انسان گرا یا روان شناسان مکتب سوم به معنویت، زمینه ساز بروز و ظهور روان شناسی فراشخصی را به وجود آورد که بر حالات عرفانی و ارزش های معنوی تأکیدی تمام دارد. موضوعات دین و روان شناسی مشترک است. موضوع هر دوی آنها انسان و هدف و غایت هر دو سلامت، سعادت و فلاح و رستگاری انسان است.
روان شناسی دین به بررسی پدیده ی دین داری از منظر روان شناختی می پردازد. عنصر معنویت در دین و جنبش های نوپدید دینی - معنوی مشترک است. در این پژوهش در پی یافتن سیر تحول علم روان شناسی از منظر توجه به موضوع معنویت و یافتن ارتباط و نسبت روان شناسی و معنویت هستیم. بررسی این ارتباط می تواند راهی برای استفاده از روان شناسی در ارتقا معنویت باز کند و همچنین توجه به موضوع معنویت که از جنبه های مهم انسان است کمک شایانی در علم روان شناسی و روان درمانی خواهد کرد. در ابتدای این پژوهش به بررسی تعریف معنویت و رابطه معنویت و دین می پردازیم. سپس سیر تاریخی روان شناسی از منظر توجه به معنویت، معرفی روان شناسی انسان گرا و روان شناسی فراشخصی به عنوان شاخه ای از روان شناسی انسان گرا را موردبررسی قرا می دهیم. معنویت به عنوان گوهر دین و روان شناسی، موضوعات و مسائل مشترک و واحدی دارند. موضوع هر دوی آنها انسان و هدف هر دو سلامت، سعادت و فلاح و رستگاری انسان است. هر دو برای رسیدن به این فلاح و رستگاری دستورالعمل توصیه می کنند. هدف مشترک معنویت و روان شناسی کاهش درد و رنج بشر و رضایت باطنی است.
نقطه پیوند روان شناسی و معنویت
روان شناسی و معنویت از طریق روان به هم پیوند می خورند. بررسی این ارتباط می تواند راهی برای استفاده از روان شناسی در ارتقا معنویت باز نماید و همچنین توجه به موضوع معنویت که از جنبه های مهم انسان است، کمک شایانی در علم روان شناسی و روان درمانی خواهد کرد. رابطه روان شناسی و معنویت از منظرهای مختلفی می تواند مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله از چند منظر این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم. در تمام تحقیقاتی که درباره معنویت صورت پذیرفته، تعریف واحدی برای معنویت بیان نشده است. در ابتدای این تحقیق به بررسی تعریف های معنویت می پردازیم، سپس به رابطه دین، عرفان، معنویت و همچنین به بررسی تطور روان شناسی از منظر معنویت خواهیم پرداخت.
روان شناسی و فلسفه
روان شناسی در آغاز به عنوان بخشی از علم فلسفه بود. بیشتر مطالعات روان شناختی آن دوران، توجه انسان به عالم بالا، روحانی یا ماوراءالطبیعه را در نظر داشته است. در سال های پایانی قرن نوزدهم موجی از روان شناسی به وجود آمد که انسان را، مانند ساعتی می پنداشتند که حرکات، روحیات، احساسات و خصایص آن را می توان مشاهده، تجربه، سنجش و حتی پیش بینی کرد. این دوره را می توان روان شناسی علمی یا روان شناسی منهای معنویت نامید. بعد از این موج روان شناسی که به موج اول روان شناسی معروف است، موج دوم روان شناسی به نام روان شناسی، روان کاوی (Psychoanolysis) یا روان شناسی، روان پویشی (Psychodynomic Psychology) به وجود آمد. فروید و یونگ از مهم ترین دانشمندان این موج به شمار می روند. فروید دیدگاهی منفی نسبت به دین داشت. در مقابل یونگ دین و مذهب را برحسب تجربه و نه بر اساس ایمان و اعتقاد مورد توجه قرار می دهد و دین و معنویت را در تحلیل های خود گنجانده است. موج سوم را روان شناسی انسان گرا می گویند، این دوره بازگشت به معنویت است و اعتقاد دارند بخش عمده ای از روح و روان و زندگی بشر در بخش معنوی آن خلاصه می شود. این رویکرد از آنجا که نیازها و ارزش های معنوی را به رسمیت می شناسد، فضای مساعدی برای روان شناسی دین به وجود آورده است. همین توجه روان شناسان انسان گرا یا روان شناسان مکتب سوم روان شخصی از علل اصلی و زمینه ساز بروز و ظهور روان شناسی فراشخصی است که بر حالات عرفانی و ارزش های معنوی تاکیدی تمام دارد.
تعریف معنویت
...


روان شناسی در دانشنامه ویکی پدیا

روان شناسی
روان شناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعهٔ روان (ذهن)، فرایند ذهنی و رفتار در موجودات زنده می پردازد. به عبارت دیگر، روان شناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می پردازد. منظور از «رفتار»، کلیهٔ حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهدهٔ مستقیم و غیرمستقیم است؛ و منظور از «فرایندهای روانی»، مباحثی همانند احساس، ادراک، اندیشه (تفکر)، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزش، حافظه و… است.
روان شناسی بالینی
روان شناسی مشاوره
روان شناسی تربیتی
روان شناسی سلامت
روان شناسی تجربی
روان شناسی تطبیقی
روان شناسی شخصیت
روان شناسی اجتماعی
روان شناسی تفاوت های فردی
روان شناسی مرضی
روان شناسی فرهنگی
روان شناسی سیاسی
روان شناسی محیطی
روان شناسی ورزش
روان شناسی صنعتی و سازمانی
روان شناسی نظامی
روان شناسی یادگیری
روان شناسی جنسی
روان شناسی رشد
روان شناسی زبان
روان شناسی خواب
روان شناسی فیزیولوژیک
روان شناسی کار
روان شناسی هنر
روان شناسی دین
روان شناسی خانواده
روان شناسی تکاملی
روان شناسی موفقیت
روان شناسی تحلیلی
روان شناسی فردی
روان شناسی اگزیستانسیالیستی
روان شناسی رفتاری
روان شناسی شناختی
روان شناسی رفتاری-شناختی
روان شناسی مثبت گرا
روان شناسی رفتار متقابل
روان شناسی کودکان استثنایی
روان شناسی جنایی
روان شناسی خود
روان شناسی خلاقیت
فراروان شناسی
هنردرمانی
آغاز پژوهش های روان شناختی به شکل علمی و آکادمیک، به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بازمی گردد؛ می توان گفت اکتشافات و تحقیقات قابل توجه در روان شناسی، تنها از حدود ۱۵۰ سال پیش شروع شده است، و این درحالی است که علوم تجربی دیگر از تاریخچه ای بلندتر و پربارتر برخوردارند. البته مباحث مربوط به ذهن و روان قرن هاست که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده و آثار مکتوب آن از دانشمندان یونان باستان و متفکرانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو نیز در دست است، اما این شاخه از علم تا پیش از روان شناسی جدید، به صورت مدون و آکادمیک مورد مطالعه قرار نگرفته بود.
کلمهٔ Psychology با آوایش انگلیسی: /saɪˈkɑlədʒi/ (  بشنوید) مستقیماً از عبارت یونانی Ψυχολογία وام گرفته شده؛ این عبارت از دو واژهٔ ψυχή و λόγος تشکیل می شود؛ که با کمی اغماض، آن را می توان به صورت «مطالعهٔ روح» (به انگلیسی: Study of Soul) برگرداند.
جالب توجه است که واژهٔ Psyche (به یونانی: ψυχή) در زبان یونانی مطلقاً «روح» (به انگلیسی: Soul) معنا می دهد، و مفهوم «ذهن» یا «عقل» (به انگلیسی: Mind) را در بر نمی گیرد ، اما بر اساس اشتباه رایج، در انگلیسی، واژهٔ یونانیِ Psyche تقریباً معادل Mind گرفته می شود
روش آزمایشی مهم ترین روش تحقیق در روانشناسی بشمار می رود. هدف این روش مطالعه رفتار موجود تحت شرایط خاص و مقایسه حالات او در این شرایط است. آزمایش کننده شرایط مخصوص تغییر رفتار را بوجود می آورد و آزمایش شونده تحت این شرایط قرار گرفته رفتار حاصله مطالعه می گردد. متغیر مستقل محرکی است که تغییر پذیری می یابد و متغیر وابسته پاسخی است که به متغیر مستقل داده می شود. آزمایش کننده می تواند از طرق مختلف بر متغیر مستقل نظارت نماید که معمول ترین آنهاروش تغییر مستقیم است. در کلیه آزمایش های روانشناسی باید از دو گروه گواه و آزمایشی استفاده نمود. گروه آزمایشی عبارت اند از افرادی که در شرایط خاص آزمایش قرار می گیرند و آثار متغیر مستقل روی آنان مطالعه می شود.
رسیدگی از نظر توارث
گروه گواه کسانی هستند که عیناً کیفیات گروه آزمایشی را دارا بوده ولی تحت شرایط آزمایش واقع نمی شوند. بدین ترتیب تغییراتی که در اثر متغیر مستقل بوجود می آیند با مقایسه دو گروه قابل مطالعه هستند. برای حصول اطمینان از نتایج تجربیات باید نکات زیر را در ضبط داشت:
رسیدگی از طریق طرح آزمایش
این روش ها به منظور حذف نمودن و یا در ضبط قرار دادن آثار متغیرهایی است که مورد علاقه آزمایش کننده نیستند.
پالایش تجربی
در موارد پیچیده تر روانی آثار عوامل متعدد با یکدیگر درگیری می یابند و باید به کیفیت تغییر بیش از یک عامل در واحد زمان توجه نمود.
جنبه ذهنی بودن تاریخچه زندگی
روش آماری فرضیات روانی را از صورت کیفی به شکل کمی در می آورد و نتایج تجربیات متغیر مستقل و روی محور عمودی تغییرات متغیر وابسته را ثبت می کنند. در روانشناسی از انواع نمودارها که رابطه میان متغیرها را ظاهر می سازد استفاده می نماید.
محدود بودن آن به یک فرد
هر گاه بخواهیم یک نوع رفتار را از روی رفتار دیگری پیش بینی کنیم بستگی ها و توابع را به کار بریم. بستگی عبارت اند از اظهاریکه به صورت کمی یا نمودار یا کلام تغییرات متغیر وابسته را هم زمان با متغیر مستقل نشان دهد. در بستگی های مثبت پیشرفت و ازدیاد مقادیر یک محور (محور طولها) با پیشرفت محور دیگر (محور عرض ها) همراه است. عکس این کیفیت در بستگی های منفی صادق است بدین ترتیب که مقادیر متغیر وابسته با ازدیاد مقادیر متغیر مستقل کاهش می یابد.
امکان تفسیر تاریخچه زندگی به طرق مختلف
در بستگی های غیر یک نواخت ابتدا نمودار حالت پیشرفتگی و سپس کاهش را نشان می دهد و یا بالعکس. استفاده از تاریخچه زندگی به عنوان روش تحقیق گرچه جداگانه مورد بحث قرار گرفته ولی در حقیقت جزء روش بالینی به شمار می رود. برخی از جنبه های محدود کننده استفاده از تاریخچه زندگی به صورت روش تحقیق عبارت اند از:
کیفی بودن تاریخچه زندگی - علی رغم این محدودیت ها می توان براساس آن فرضیات مختلفی بنا نمود و در مواردی که نظارت بیشتری امکان پذیر است روش کمی را برای تحلیل آن به کار بست.
روان شناسی اخلاق، یک قلمرو پژوهشی در فلسفه و روان شناسی است. برخی اصطلاح «روان شناسی اخلاق» را نسبتاً بسیار محدود به کار می برند: برای ارجاع به پژوهش پرورش اخلاقی. اما دیگران تمایل به استفاده از این اصطلاح به طور گسترده تر دارند تا شامل هر موضوعی در محل تلاقی اخلاق و روانشناسی و فلسفه ذهن شود. برخی از موضوعات اصلی در این قلمرو عبارتند از: داوری اخلاقی، استدلال اخلاقی، حساسیت اخلاقی، مسئولیت اخلاقی، انگیزه اخلاقی، هویت اخلاقی، عمل اخلاقی، پرورش اخلاقی، تنوع اخلاقی، شخصیت اخلاقی (به ویژه چندانکه به اخلاق شناسی فضیلت گرا مربوط می شود), نوع دوستی، خودخواهی روانی، نیک بختی اخلاقی، پیش بینی اخلاقی، هیجان اخلاقی، پیش بینی عاطفی، اختلاف نظر اخلاقی.
روانشناسی اعتیاد از گرایش های بسیار مهم و نیاز روز بشریت از رشته روانشناسی و حوزه درمان است. امروزه اهمیت ویژه ای برای این رشته دانشگاهی در کل جهان قائل هستند؛ و بحث درمان اعتیاد در این حوزه مطرح است. اصول ترک اعتیاد و حفظ پاکی از پایه های اساسی این حوزه است.
مجله روانشناسی امروز مجله ای است که هر دو ماه در ایالات متحده منتشر می شود. این مجله روانشناسی مبتنی بر روابط، سلامت، و موضوعات مرتبط نوشته شده است که برای انبوهی از مخاطبان غیر روانشناس مفید می باشد. مجله روانشناسی امروز در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و ویژگی های مقالات در موضوعاتی مانند عشق، روابط، روابط جنسی، شادی، موفقیت، افسردگی، و خودتوانمندسازی است.
اغلب مقالات این مجله به، تفسیر نظرسنجی های اخیر روانی و مطالعات در یافته های دیگر از جمله مغز، عصب شناسی و داروشناسی می پردازد. همچنین ستون مشاوره ای در این مجله موجود است که در آن به پرسش های خوانندگان درباره مواردی مانند پرورش کودک، مشکلات همسران، رژیم لاغری پاسخ داده است. یکی دیگر از ویژگی های برجسته مجله روانشناسی امروز مجموعه وب سایت های خود روان درمانی، منابعی در درمان مکمل است که گاهی در شکلی از تبلیغات، به ویژه برای شرکت های داروسازی می باشد. وب سایت های آن بطور برجسته بسیاری از وبلاگ های روانشناسان و روانپزشکان را نشان می دهد. همچنین برخی از مقالات منتشر شده در مجلات را ارائه می دهد، اما نه به طور کامل.
انسان گرایی مکتبی در روان‎شناسی است. انسان گرایان و هستی گرایان هر دو به معنی زندگانی می اندیشند. خودآگاهی در مرکز جست وجوی انسان گرایان برای پیدا کردن معنای زندگی قرار دارد. اصطلاح انسان گرایی معنی های بسیار و تاریخچه ای طولانی دارد. نظریهٔ انسان گرایی در دهه های ۱۹۶۰-۱۹۵۰ و در پاسخ به روان‎کاوی و الگوهای رفتارگرایی، به نیروی سوم روان‎شناسی آمریکا تبدیل شد. روان‎کاوی انسان را اسیر تعارض های ناهشیار می داند و رفتارگرایی بر این باور است که انسان به واسطهٔ محیط شکل می گیرد. اما انسان گرایی، انسان و خودآگاهی را در مرکز توجه می داند و باور دارد که اشخاص حق آزادی، خودشکوفایی و رفتار اخلاقی دارند.
اراده ی آزاد
خودآگاهی
رشد و کمال
خودشکوفایی
رفتار اخلاقی
خلاقیت
توانمندی های بالقوه و بالفعل انسانی
با توجه به اینکه روانشناسان متعددی در حوزه ی روانشناسی انسان گرایانه فعالیت کرده اند و نظریه های متفاوت و متنوعی هم ارائه کرده اند، نمی توان یک پروفایل یکسان در مورد ماهیت انسان را به همه ی آنها نسبت داد.
با این حال شاید تصویر زیر، تا حدی تصویر کلی ماهیت انسان در نظریه های روانشناسی انسان گرا را ترسیم کند:
.
روان شناسی بالینی شاخه ای از روان شناسی است که به درک، پیش بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی های شناختی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می کند و در گستره وسیعی از جمعیت های در جستجوی درمان کاربرد دارد. (رزنیک، ۱۹۹۱). نقش های شش گانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان درمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، ۱۳۶۶).
آغاز حرفه ۱۸۹۲–۱۹۱۴
فرارسیدن عصر روانشناسی بالینی ۱۹۱۶–۱۹۵۴
یکپارچگی و حرفه ای گرایی۱۹۵۴–۱۹۷۸
خودمختاری و تعهد اجتماعی ۱۹۷۹-...
بیشترین شمار روان شناسان در این رشته کار می کنند، یعنی رشته ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم آفرین، اعتیاد دارویی، عقب ماندگی ذهنی، کشمکش های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.
روان شناسی بالینی می تواند در بیمارستان های روانی، دادگاه های کودکان یا سازمان های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای ویژه با روان پزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.
چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد:
روان شناسی تاریخی یک علم میان رشته می باشد که هدف آن مطالعه انگیزه های روانی در بافت تاریخی جامعه می باشد. روان شناسی تاریخی برای رسیدن به این هدف، از تجزیه و تحلیل منشأ عاطفی در رفتار سیاسی اجتماعی گروه ها و در بررسی وضعیت دوران کورکی و خانواده در گذشته و در مطالعات انسان شناسی می باشد.
۱- بررسی وضعیت دوران کورکی و خانواده در طول تاریخ
۱/۱- بررسی رشد جسمی و عقلی کودک
۱/۲- بررسی رویه های تربیتی کودک در طول تاریخ و میزان تأثیر آن بر شکل گیری شخصیت آن
روان شناسی تجربی یا روان شناسی آزمایشی (انگلیسی: Experimental psychology) یکی از انواع مهم رشته روان شناسی است. روش آزمایشی مهم ترین روش تحقیق در روان شناسی به شمار می رود. هدف این روش مطالعه رفتار موجود تحت شرایط خاص و مقایسه حالات او در این شرایط است. آزمایش کننده شرایط مخصوص تغییر رفتار را بوجود می آورد و آزمایش شونده تحت این شرایط قرار گرفته رفتار حاصله مطالعه می گردد. متغیر مستقل محرکی است که تغییرپذیری می یابد و متغیر وابسته پاسخی است که به متغیر مستقل داده می شود. آزمایش کننده می تواند از طرق مختلف بر متغیر مستقل نظارت نماید که معمول ترین آنها، روش تغییر مستقیم است. در کلیه آزمایش های روانشناسی باید از دو گروه گواه و آزمایشی استفاده نمود. گروه آزمایشی عبارت اند از افرادی که در شرایط خاص آزمایش قرار می گیرند و آثار متغیر مستقل روی آنان مطالعه می شود.
رسیدگی از نظر توارث
رسیدگی از طریق طرح آزمایش
پالایش تجربی
گروه گواه کسانی هستند که عیناً کیفیات گروه آزمایشی را دارا بوده ولی تحت شرایط آزمایش واقع نمی شوند. بدین ترتیب تغییراتی که در اثر متغیر مستقل بوجود می آیند با مقایسه دو گروه قابل مطالعه هستند. برای حصول اطمینان از نتایج تجربیات باید نکات زیر را در ضبط داشت:
این روش ها به منظور حذف نمودن یا در ضبط قرار دادن آثار متغیرهایی است که مورد علاقه آزمایش کننده نیستند.
در موارد پیچیده تر روانی آثار عوامل متعدد با یکدیگر درگیری می یابند و باید به کیفیت تغییر بیش از یک عامل در واحد زمان توجه نمود.
روان شناسی تحلیلی اصطلاحی در روانشناسی است که توسط کارل گوستاو یونگ برای متمایز ساختن نظریات و روش درمان گری خود از روان کاوی فروید و روان شناسی فردی آدلر به کار برده شد.فروید در مقاله توضیحات، کاربردها و راهکارها ۱۹۳۳، در مورد این تمایزسازی ها می گوید: "این تقریباً ویژگی جهان شمول این «جنبش های جدایی طلبانه» است که هر یک جزیی از گنجینه موضوعات روانکاوی را بر می دارد و خود را بر اساس این قاپیدن مستقل می کند"
برون گرا: نگرش برون گرا از بیرون برانگیخته می شود و با عوامل بیرونی و عینی هدایت می شود.
درون گرا: نگرش درون گرا از درون برانگیخته می شود و با عوامل درونی و ذهنی هدایت می شود.
بنا بر تعریف های روان شناسانه، روان شناسی تحلیلی شیوه ای از مطالعه و تفسیر روان و اختلال های آن بر اساس ارزش های فلسفی و نمادها و تصاویر ازلی و سائق خودکامرواسازی است که کارل یونگ آن را پایه گذاری کرده است.
روان شناسی تحلیلی با ساختار و پویایی روان سروکار دارد. روان به خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می شود و ناخودآگاه در خدمت ترمیم نقش خودآگاه است. هرگاه نقش خودآگاه بیش از حد یک جانبه باشد، ضد ناخودآگاه آن به طور خود مختار پدیدار می شود تا تعادل آن را حفظ کند. ناخودآگاه این کار را در درون با رویاها و تصاویر قدرتمند انجام می دهد. بسیاری اوقات جزء ناخودآگاه می تواند برونی شود و آشکار گردد که در این صورت فرافکنی نام می گیرد. این کار می تواند شامل پاسخ عاطفی شدید نسبت به شخص دیگر یا موقعیتی خاص باشد.
یونگ بر آن است که هم خودآگاه و هم ناخودآگاه دربردارندهٔ یک عنصر شخصی و یک عنصر جمعی است.
تاریخ روانشناسی به عنوان دانش مطالعهٔ رفتار و ذهن انسان به یونان باستان باز می گردد. شواهدی نیز بر مطالعهٔ این دانش توسط مصری های باستان وجود دارد. دانش روانشناسی تا سال ۱۸۷۹ بخشی از فلسفه انگاشته می شد تا زمانی که به عنوان دانشی مستقل در آلمان و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت. روانشناسی با دانش های فلسفه، جامعه شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی و به طور کلی دانش هایی که مربوط به علوم انسانی هستند هم مرز است. در سال ۱۸۷۹. وونت اولین آزمایشگاه را برای انجام گرفتن تحقیقات روان شناسی در لایپزیک(آلمان)تأسیس کرد. در سال ۱۸۸۱. وونت اولین مجله را برای معرفی نتیجه پژوهش های روان شناختی منتشر کرد. در سال ۱۸۹۰. ویلیام جیمز کتاب اصول روان شناسی را به چاپ رساند. در سال ۱۸۹۲. استانلی هال انجمن روان شناسی آمریکا را تأسیس کرد. در سال ۱۹۰۴. ایوان پاولف نشان داد که چگونه می توان پاسخهای شرطی شده را ایجاد کرد وبا معرفی شرطی شدن کلاسیک. مسیر یا راه را برای پیدایش روان شناسی محرک-پاسخ. هموار کرد. در سال ۱۹۰۵آلفرد بینه اولین آزمون هوش را در فرانسه تدوین کرد. در سال ۱۹۰۹ استانلی هال از فروید برای سخنرانی در دانشگاه کلارک در آمریکا دعوت به عمل آورد و در نتیجه باعث شد شهرت رو به گسترش فروید به طور رسمی و به ویژه در آمریکا نیز پذیرفته شود. در سال ۱۹۱۳جان بی. واتسون بیانیه رفتار گرایی کلاسیک را نوشت وطی آن اعلام کرد که روانشناسی تنها باید به مطالعه((رفتار قابل مشاهده موجود زنده))بپردازد. بین سال های ۱۹۱۴و۱۹۱۸و در طی سال های جنگ جهانی اول به کارگیری آزمون هوش به طور گسترده آغاز شد. در دهه ۱۹۲۰روانشناسی گشتالت به حداکثر نفوذ خود در بین روانشناسان و نیز علم روانشناسی نزدیک شد.
همایش جهانی روان شناسی
مصاحبه با دکتر کامران علی پناهی درباره روان شناسی در کشور آرژانتین
روانشناسی شامل دامنه ای گسترده و بسیاری از روش های گوناگون برای مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتاری است. در این مقاله حوزه های عمده پژوهشی قرار گرفته در کنار هم، که تشکیل مبحث روانشناسی را می دهند، آورده شده است. فهرستی جامع از زیر رشته ها و زمینه های روانشناسی را می توان در لیست موضوعات روانشناسی و لیست رشته روانشناسی یافت.
روانشناسی غیرطبیعی به مطالعه رفتار غیرطبیعی به منظور توصیف پیش بینی توضیح و تغییر الگوهای غیرطبیعی از عملکردمی پردازد.
روانشناسی آنومالیست به مطالعه رفتار انسان و تجربه در ارتباط با آنچه که اغلب به نام ماوراءالطبیعهبدون این فرض که وجود دارد این است که هر چیزی ماوراءالطبیعه درگیر است می پردازد.
ژنتیک رفتاری با استفاده از طرح های آموزشی برای درک ماهیت و ریشه های تفاوت های فردی در رفتار آن ها است.
عصب روانشناسی یا نوروسایکولوژی (به انگلیسی: Neuropsychology) گرایشی از روان شناسی آزمایشی است که به مطالعه تأثیراتی که ساختار و عملکرد مغز در شکل گیری فرایندهای روانشناختی ایجاد می کند می پردازد. هدف این زمینه روانشناسی تجربی درک مباحثی همانند چگونگی رفتار و شناخت در مغز است. در حالی که عصب شناسی کلاسیک بر روی سیستم عصبی تمرکز کرده، عصب روانشناسی به دنبال کشف نحوه همبستگی مغز و ذهن است که به همین خاطر اشتراکاتی را با عصب شناسی رفتاری و روانپزشکی پیدا می کند
گرچه عصب روانشناسی یک رشته نسبتاً جدید در روانشناسی محسوب می شود اما ریشه های شکل گیری تاریخی اش را می توان از سلسله سوم در مصر باستان یا شاید حتی قبل تر از آن پیدا کرد، به عنوان مثال ۳۵۰۰ سال قبل میلاد ایمهوتپ یکی از کاهنان و پزشکان مصری مشهوری بود که سعی کرد کارکرد مغز را درک کند
رنه دکارت فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی بود که بیشتر آزمایش های آناتومیکی خود را متمرکز در مغز کرده بود و توجه ویژه ای به غده صنوبری (بافت مخروطی شکلی که در عمق مغز قرار دارد) داشت از نظر او ذهن یا روح با بدن فیزیکی در تعامل و ارتباط بود و رفتارهای بدن را کنترل می کرد و متقابلاً بدن هم بر روی ذهن تأثیرگذار بود از نگاه او غده صنوبری در مغز «محل قرارگیری روح» بود که باعث ارتباط بین روح و بدن می شد دیدگاهی عمیقاً مذهبی نسبت به دنیای علمی با این فرض که بدن فانیست و روح جاودانه است با این حال اغلب ادعاهای دکارت بیش از حد فلسفی و فاقد زمینه علمی برای پذیرش بود
فلسفه روان شناسی؛ به بنیادهای نظری روان شناسی مدرن می پردازد. برخی از این مسائل، نگرانی های معرفت شناختی راجع به روش شناسی پژوهش روان شناختی هستند. مثلاً:
مناسب ترین روش شناسی برای روان شناسی چیست: ذهن باوری، رفتارباوری یا چیزی میان این دو؟
فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی
فصلنامه اندیشه و رفتار


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

روان شناسی در دانشنامه آزاد پارسی

روان شناسی (psychology)
بررسی نظام مند رفتار انسان و حیوان. ویلهلم وونت نخستین آزمایشگاه روان شناسی را در ۱۸۷۹ در لایپزیگِ آلمان تأسیس کرد. روان شناسی گستره های گوناگونی از پژوهش و کاربرد را دربر می گیرد. نقش غریزه، وراثت، محیط و فرهنگ، فرآیند احساس، درک، یادگیری و حافظه، مبانی انگیزش و احساس، و عملکرد فکر، هوش، و زبان ازجمله موضوعات این علم است. گوستاو فخنر مبدع فیزیک روانی، ولفگانگ کهلر از روان شناسان مکتب گشتالت یا روان شناسان کل نگر، زیگموند فروید و همکارانش، کارل یونگ و آلفرد آدلر، ویلیام جیمز، ژان پیاژه، کارل راجرز، هانس آیزنک، جِی بی واتسونو بی اف اسکینر از روان شناسان معروف بوده اند. روان شناسی تجربی بر کاربرد روش های علمی دقیق و قابل اثبات برای بررسی تعداد بسیاری از فرآیندهای ذهنی و رفتاری تأکید دارد. روان شناسی اجتماعی مطالعۀ افراد را در محیط اجتماعی، مثلاً در گروه یا سازمان، مدنظر قرار می دهد. زمینه های مرتبط با روان شناسی اجتماعی باعث پیدایش علومی مانند روان شناسی شغلی یا بررسی رفتارهای فرد در محل کار، و روان شناسی آموزشی شده است. روان شناسی بالینی به شناخت و درمان اختلالات سلامت روانی، مثل اضطراب، هراس و افسردگی، می پردازد. درمان ممکن است شامل رفتاردرمانی، شناخت درمانی، مشاوره، روان کاوی یا مجموعه ای از آن ها باشد. پژوهش های جدید روان شناختی در زمینه های متنوعی صورت می گیرند، ازجمله علل روانی چاقی، ماهیت تجربیات مذهبی، و عدم موفقیت زنان براثر فشارهای اجتماعی. سایر زمینه ها عبارت اند از ماهیت خواب و رؤیا، و وسعت احتمالی حواس که موضوع فراروان شناسی و محل بحث و اختلاف نظر است.

ارتباط محتوایی با روان شناسی

روان شناسی در جدول کلمات

فیلسوف سوئیسی که مجموعه نظریاتش به روان شناسی تحلیلی شهرت دارد
یونگ

معنی روان شناسی به انگلیسی

psychology (اسم)
روان شناسی ، معرفه النفس ، معرفه الروح

معنی کلمه روان شناسی به عربی

روان شناسی
علم النفس

روان شناسی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی روان شناسی



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سارا > چیپ
محمد عرب > Creepin
عباس زارعی > came in
مم > croissant
Mohammadreza Akbarian > moisturising
Mohammadreza Akbarian > geographical
hamid > brushstrokes
اسی > شیشه مخدر

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• روانشناسی تست   • روانشناسی خانواده   • روانشناسی عشق   • رشته روانشناسی   • روانشناسی شخصیت   • رشته ی روانشناسی   • روانشناسی زناشویی   • روانشناسی چیست   • معنی روان شناسی   • مفهوم روان شناسی   • تعریف روان شناسی   • معرفی روان شناسی   • روان شناسی چیست   • روان شناسی یعنی چی   • روان شناسی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی روان شناسی
کلمه : روان شناسی
اشتباه تایپی : v,hk akhsd
آوا : ravAnSenAsi
نقش : اسم
عکس روان شناسی : در گوگل


آیا معنی روان شناسی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )